Ugh

11 augustus 2017 - Manilla, Filipijnen

Nou, eerst even iets leuks. Vorige week zondag was prachtig!!! We zijn uiteindelijk op een strand beland vlakbij het eiland Vistas en San Miguel, namelijk Pinamuntugan beach. Dat eiland is zowaar bewoond door 5 mensen, dus het was heerlijk rustig en super mooi! De rit er naartoe met het visserbootje was geweldig! Duurde zowaar 2 uur.

Maandag ochtend om 6 uur zouden we gaan beginnen met lesgeven, eindelijk.. maar nee, alweer werden we teleurgesteld. We mochten alleen 2 uurtje groep 1 observeren.. dus iedereen en zeker ik ook, was nogal geirriteerd. Het project loopt voor geen meter en is nogal een drama. Beetje jammer dit. Toen werd ons verteld dat we dinsdag presentaties moesten gaan geven in alle klassen, over hoe je een voortreffelijk mens kunt zijn.. hmmmm, okee, dus 's middags hebben we die presentaties voorbereid in s&m winkelcentrum. Nogal veel werk, in weinig tijd.

Maargoed, toen wilden we dinsdag onze presentaties gaan geven en toen bleek er helemaal niks te werken, laptop, krijtbord.. niks werkte en ook niks aanwezig! Dus uiteindelijk hebben we alleen spelletjes gedaan met groep 1 en 2. Toen werd ons beloofd dat we woensdag echt les zouden kunnen geven, van 10 tot 12, groep 4. Ik geef les samen met Brian, dus 's middags zijn we aan de gang gegaan met het lesprogramma. Ging top! Dus alles is mooi voorbereid :). Ook zijn Carmen, Emilie en ik begonnen met een serie, limitless, leuk en gezellig zo samen!

Woensdag, the big day, the first day! Neeeee dus. We hebben met ons alle geholpen met 'awards' uitreiken, geen idee waarvoor... en daarna, was onze klas er niet.. want ze wisten niet dat ze naar school moesten komen om 10 uur, omdat het niet goed was doorgegeven. Opnieuw een zeer grote teleurstelling dus.. Toen hebben we 's middag lekker even een uurtje gebasketbald in het lokale gymlokaal! Natuurlijk was de Barangay weer aanwezig om alles te observeren. En daarna zijn we naar het park van San Juan gegaan, waar een feest was om het bestaan van Azie te vieren. Prachtig met allemaal vuurwerk.

Toen was het alweer donderdag en zouden we een 'les' krijgen van de directeur van de school over hoe we les moeten geven aan de leerlingen. Nou, wij waren braaf om 8 uur op school en het duurde, serieus, 5 minuten!! Hij zei alleen 'je moet woorden opschrijven dan begrijpen ze het beter'. Hierna zaten we er dus echt helemaal doorheen en zijn we eerst uit ellende maar even weer gaan slapen. Daarna kon iedereen zichzelf weer een beetje bijeen rapen en zijn we verder gegaan met de lesvoorbereidingen. Ondertussen hebben we ook een gesprek gehad met de meisjes van aiesec miriam college. Ofja een gesprek, meer een klaagzang. Hun project bestaat gewoon eigenlijk niet, want we moeten alles zelf regelen... uiteindelijk zijn we tot iets gekomen, maar voor ik het opschrijf wil ik eerst zien of het waargemaakt wordt. En daarom zijn we daarna, om onszelf een beetje op te vrolijken, 's avonds naar Makati gegaan. Het rijkere deel van Manila, daar hebben we heerlijk cocktails gedronken, wat dansjes gewaagd en binnen in een club in hun zwembad gezwommen. Zeer gezellig en even goede afleiding! Maaaar, alles duurt zoooo lang in Manila, reizen, iets bestellen, gewoon alles!!

Vandaag zijn we 'perongelijk' naar Divisoria market en chinatown gegaan. We wilden met de trein van J. Ruiz naar Quezon city gaan, maar eenmaal in de trein reed deze niet. Achteraf weten we dat dat kwam door de aardbeving in Batangas (zeer mooi, want daar gaan we morgen naartoe...), 6.5.. Maar toen dachten we, och dan nemen we de jeepney wel een stuk en pakken ergens anders de trein. Maaaar we namen de jeepney de verkeerde kant op, namelijk naar Divisoria. Uiteindelijk wel een leuke tijd gehad, maar gosh, wat zijn de straten daar vies en wat ontzettend veel mensen op zo'n klein stukje aarde. Vanavond gaan we kijken bij de lokale basketbal wedstrijd en morgen ochtend om 6 uur gaan we helpen met de wekelijkse schoonmaak van de community, ben benieuwd hoe dat in z'n werk gaat! Daarna heeeeerlijk even weer Manila ontvluchten, naar Batangas, Tagaytay en taalvulkaan!

1. Gisella:
    11 augustus 2017
    Ja meis het lijkt er op dat ze een heel ander idee van alles hebben als jullie ( hahah ) maar het komt vast allemaal wel weer goed .
    En geniet maar van de mooie dingen om je heen .
    Altijd fijn op weer wat te lezen xxx
  2. Oma:
    12 augustus 2017
    Een prachtig verhaal maar zo lukt het niet om te doen waar jullie er voor zijn nou ja nu zien jullie veel andere dingen is toch ook leuk en verder gaat het toch prima groetjes opa en oma