Banahue

30 juli 2017 - Banaue, Filipijnen

Alweer 6 dagen in de Filipijnen en wat is er veel gebeurt zeg!
We hebben woensdag iedereen van Aiesec Manila ontmoet in Robinsons magnolia en dat was super gezellig. We hebben met ons allen, ongeveer 20 mensen, heerlijk gegeten en ze hebben vanalles verteld over de Filipijnen. Ook hebben ze geprobeerd ons allerlei woorden te leren in Tagalog, maar die zijn erg moeilijk! Dus kan ze nog niet helemaal onthouden. Kamusta? Salamat po! Die zijn het makkelijkst haha. Dit alles gebeurde in een reusachtig winkelcentrum, waar het super koud was. En hierna was ik, en de rest gelukkig ook, helemaal klaar met het winkelcentrum. We zijn naar ons gastgezin gegaan en hebben een super leuke avond gehad met wat drankjes en spellen! Weervolven van wakkerdam, phase 10 en i've never :)

Gelukkig willen we allemaal veel dingen ontdekken en bekijken, dus dat komt super goed uit! Donderdag zijn we daarom dus ook met ons 6en bezig gegaan met het plannen van allerlei tripjes voor in de weekenden. Dit duurde, serieus, een hele dag! Nadat we onze bestemmingen hadden vastgelegd moesten we 3 binnenlandse vluchten boeken. Maar het lastigste was, we moesten naar Cubao, waar ongeveer 15 busstations zijn.. en toen moesten we bij alle busstations vragen of we een bus konden reserveren naar Banahue, Baler of Alaminos. Gelukkig vonden we vrij snel een naar Alaminos en Baler, maar we hebben ongeveer 2 uur rondgelopen om eentje te vinden naar Banahue. De straten zijn super druk en 'best wel' vies in Cubao en het regende keihard. Maargoed, we vonden het busstation en reserveerden. Daarna was ik super moe, maar Martha (onze host) vroeg of we met haar uit wilden gaan, dus nadat we onze prachtigste kleding hadden aangetrokken zijn we naar Tortugas gegaan in Katipunan. Waar ik echt heeeeel pittig eten heb gehad, poooh!
Overigens, het eten hier is over het algemeen best wel lekker! 'S ochtends een lekkere toast met ei of gewoon een broodje met pindakaas. Dan 's middag en 's avonds rijst met groenten :). Heb al erg veel groenten gehad die ik nog nooit eerder heb gezien en waar ik de naam ook niet (meer) van weet.
Maargoed, daarna zijn we naar Makati gegaan. Het welvarendere deel van Manila, dus de bar daar was super luxe! Toen hebben we veelte veel weng-weng en tequila gedronken. Het was een top avond met veel gedans en we hebben veel nieuwe mensen gesproken! Alle Filipino's spreken zeer goed engels, maar ze zijn niet gewend aan dansen. In het begin stonden we dus maar met ons 6en midden in de bar te dansen, maar er gingen steeds meer mensen mee doen, super leuk!

Vrijdag zijn we begonnen met het bedenken van ons lescurriculum voor de schoolkinderen, ze zijn 4 tot 8 jaar oud. Telkens gaan we 3 uur lesgeven, met een uur engels, een uur rekenen en een uur creativiteit. Samen met Brian geef ik de eerste 3 rekenlessen en we geven een klein beetje biologie, just for fun. Alleen de eerste drie lessen hebben we al voorbereid en de rest doen we later. We're starting with adding and substracting, yeey! En daarna klok kijken en het rekenen met tijd. Bij biologie gaan we ze leren om alle lichaamsdelen in het Engels te benoemen.
Vrijdag avond om 9 uur hebben we de nachtbus naar Banaue genomen. Het was echt stervenskoud in de bus, maar de bus was wel heel luxe, heb ongeveer 2 uurtje kunnen slapen... Om 6 uur 's ochtends kwamen we aan in Banaue, waar David van ons hostel ons stond op te wachten (ook waren er drie super schattige honden!). Het hostel was prachtig, het leek een beetje indiaans en we hadden 3 twee persoonsbedden en zooooveel ruimte. Er was zelfs een warme douche, heaven! (Na het gebruik van alleen koudwater in ons gasthuis.) Toen hebben we heerlijk ontbeten en daarna zijn we direct op pad gegaan. Als eerst zijn we naar de rijstvelden en hot springs van Hungdao gegaan, ongeveer een uurtje lopen over de zeer smalle randen van de rijstterassen! Best wel eng met de afgrond direct naast de randen, maar niemand is gevallen, gelukkig! Het was zo mooi, gewoon onbeschrijfelijk! Jammer genoeg hebben we ook gezien hoe ze een levend varken ophingen en deze daarna gingen slachten.. Dat is een traditie van de stad, blijkbaar.. Daarna zijn we naar Hapao gegaan om te kijken bij een native village. We hadden erg veel geluk, want er was net een groepje kinderen bezig met het voorbereiden van een toneelstuk, dus we hebben hun prachtige kleding gezien! Ook hier was het uitzicht weer adembenemend! Toen zijn we na elke potjes skipbo maar lekker vroeg op bed gegaan, weinig slaap en veel wandelen viel iedereen toch wel zwaar.
Vandaag zijn we lekker vroeg in de ochtend naar de waterval van Batad gegaan. Ongeveer twee uur heen lopen, trap af, en jammer genoeg viel ik in het eerste kwartier al..Onder het lopen was er opnieuw een geweldig uitzicht op de rijstvelden! De waterval was zoooo mooi! We hebben er vlakbij gezwommen en lekker even gerelaxed. Toen begon de helse weg van twee uur (trap op) terug, maaar iedereen heeft het overleefd! Applaus! Toen zijn we nog naar Mayajao gegaan om te kijken hoe ze de rijst laten groeien en dan verplanten. Prachtig! Overigens hebben we super veel geluk gehad met het weer, want de voorspellingen waren fulltime regen, maar we hebben maar enkele druppels gevoeld :)! Ennnn, nu zitten we weer in de nachtbus terug naar Manila, en opnieuw is het stervenskoud! Dus, hopen op enkele uurtjes slaap! Morgen ontmoeten we hopelijk de kinderen die we les gaan geven, maar door de typhoons kan het zijn dat de lessen oonieuw worden afgezegd.. we shall see!
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Anja:
    30 juli 2017
    Wauw, nog geen week daar en nu al zóveel gezien! Ik ben zó blij dat je het zo naar je zin hebt! De foto's zijn prachtig, kan me voorstellen dat het in het echt nóg mooier is.
    Lekker slapen, want morgen begint het werken en is het de eerste dagen gedaan met pierewaaien hihi. Dikke X
  2. Hennie:
    31 juli 2017
    Wat geweldig dat je het zo naar je zin hebt en al zoveel leuke dingen hebt gedaan .
    Morgen word het serieus ...maar er blijft vast veel tijd over voor leuke dingen .. Groetjes XXX